Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Interactieve opleiding tot Parenting Coordinator

Leergang Parenting Coordination voor gespecialiseerde mediators

De leergang Parenting Coordination bestaat uit 5 colleges die worden aangeboden in mei en juni 2021. In het najaar wordt er een terugkomdag georganiseerd, de datum wordt op een later moment kenbaar gemaakt. Het betreft een zeer interactieve leergang waarbij u actief aan de slag gaat met processen en vaardigheden, onder andere door middel van discussies, rollenspellen en peer feedback.

In ieder college wordt er een ander thema behandeld. Ook bespreken docenten én deelnemers casussen tijdens de leergang. Hierbij krijgt u ruim baan om oplossingen te bedenken en deze met medecursisten te bediscussiëren. Vanwege deze arbeidsintensieve werkwijze kunnen maximaal 18 cursisten aan de leergang deelnemen.

De leergang wordt afgesloten met het schrijven van een bindend advies en een literatuurtoets .
De totale voorbereidingstijd voor de colleges is ca. 4 uur. Met het bindend advies bent u daarnaast nog ca. 2 uur bezig. De literatuurtoets neemt eveneens 2 uur in beslag.

Programma en planning van de leergang
Een uitgebreid overzicht van alle colleges en onderwerpen treft u aan bij de programma-omschrijving hieronder.
Bekijk hier de planning voorjaar 2021 met een overzicht van de collegedata en onderwerpen. 


Cursusleiding en docenten
De leergang staat onder leiding van en wordt gedoceerd door dr. Astrid Martalas, counseling psycholoog, Zuid Afrika.

Docenten:
Mr. Marjolijn Schram, familierechtadvocaat bij Van der Kruijs Advocaten.
Dr. Carla Goosen MDR, mediator bij International Mediation Services.

Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en contact

College 1: Introductie in Parenting Coordination

Dit college start met de uitleg en opzet van de leergang. Vervolgens krijgt u een introductie in Parenting Coordination: de oorsprong, de doelen en definities. Daarna worden de volgende onderdelen besproken:    

  • Parenting Coordinator clausules, mogelijk deel van het Ouderschapsplan.
  • Recente ontwikkelingen in Zuid-Afrika, VS, Australië, Nederland en elders.
  • Hoe deze verschilt van die van de forensisch mediator en andere spelers in het veld.
  • Mogelijkheden van de PC als nazorgtraject binnen projecten als Gezinsadvocaat.
  • PC overeenkomst, intake formulier.
  • Rol en functie van de PC                                                                                   

College 2: Aan welke vaardigheden moet een Parenting Coordinator voldoen?

In dit college worden de kernvaardigheden van de PC behandeld. Welke zijn dit? Hoe beheert de PC de verwachtingen van cliënten? Wat is het wettelijk kader waarbinnen de PC werkt?

Na de behandeling van deze vragen gaat men online uiteen in drietallen voor het rollenspel I.

Hierna worden het rollenspel van de verschillende groepen besproken en observaties gedeeld.

College 3: Het Parenting Coordination process

Dit college begint met een korte reflectie op college 1 en 2.

Daarna wordt het Parenting Coordination proces besproken:

  • Parenting Coordination proces I: dispuut aanmelden, solution focussend mediation, wat wel en niet toelaten in proces, casussen gepast en niet gepast voor Parenting Coordination.
  •  Kinderparticipatie in Parenting Coordination: directe en indirecte participatie.
  • Parenting Coordination proces II: besluitvorming, bindend advies template.
  • Goede en slechte voorbeelden van een bindend advies.

Dagdeel 4: praktisch college met 2 rollenspellen en het schrijven van een bindend advies

Tijdens dit college worden 2 rollenspellen opgezet. De cursisten gaan in online groepjes van 3 uiteen. Daarna wordt er plenair besproken wat de observaties zijn en wordt er (persoonlijke) feedback gegeven.

Als laatste schrijven de cursisten een bindend advies.

College 5: Kritiek op PC's en de toekomst

Terugkoppeling en discussie van bindend advies.
Voordelen van en kritiek op Parenting Coordination.
Ontwikkeling van een eigen stijl.
Discussie over de weg voorwaarts.

 

  • College 1 en 2

    College 1: Introductie in Parenting Coordination

    Dit college start met de uitleg en opzet van de leergang. Vervolgens krijgt u een introductie in Parenting Coordination: de oorsprong, de doelen en definities. Daarna worden de volgende onderdelen besproken:    

    • Parenting Coordinator clausules, mogelijk deel van het Ouderschapsplan.
    • Recente ontwikkelingen in Zuid-Afrika, VS, Australië, Nederland en elders.
    • Hoe deze verschilt van die van de forensisch mediator en andere spelers in het veld.
    • Mogelijkheden van de PC als nazorgtraject binnen projecten als Gezinsadvocaat.
    • PC overeenkomst, intake formulier.
    • Rol en functie van de PC                                                                                   

    College 2: Aan welke vaardigheden moet een Parenting Coordinator voldoen?

    In dit college worden de kernvaardigheden van de PC behandeld. Welke zijn dit? Hoe beheert de PC de verwachtingen van cliënten? Wat is het wettelijk kader waarbinnen de PC werkt?

    Na de behandeling van deze vragen gaat men online uiteen in drietallen voor het rollenspel I.

    Hierna worden het rollenspel van de verschillende groepen besproken en observaties gedeeld.

  • College 3 en 4

    College 3: Het Parenting Coordination process

    Dit college begint met een korte reflectie op college 1 en 2.

    Daarna wordt het Parenting Coordination proces besproken:

    • Parenting Coordination proces I: dispuut aanmelden, solution focussend mediation, wat wel en niet toelaten in proces, casussen gepast en niet gepast voor Parenting Coordination.
    •  Kinderparticipatie in Parenting Coordination: directe en indirecte participatie.
    • Parenting Coordination proces II: besluitvorming, bindend advies template.
    • Goede en slechte voorbeelden van een bindend advies.

    Dagdeel 4: praktisch college met 2 rollenspellen en het schrijven van een bindend advies

    Tijdens dit college worden 2 rollenspellen opgezet. De cursisten gaan in online groepjes van 3 uiteen. Daarna wordt er plenair besproken wat de observaties zijn en wordt er (persoonlijke) feedback gegeven.

    Als laatste schrijven de cursisten een bindend advies.

  • College 5

    College 5: Kritiek op PC's en de toekomst

    Terugkoppeling en discussie van bindend advies.
    Voordelen van en kritiek op Parenting Coordination.
    Ontwikkeling van een eigen stijl.
    Discussie over de weg voorwaarts.

     

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Heeft u na het lezen van onze brochure nog vragen over de inhoud of opzet van de leergang? Neem dan contact op met de coördinator van deze leergang, Branka Dasović via b.dasovic@vu.nl

Of bel Branka op +31 20 59 83612.

Praktische vragen

Heeft u vragen over plaatsing of betaling? Bel of mail dan naar Ilse Herweijer via vulaw@vu.nl.

Of bel ons op +31 20 59 86255.

Contactpersoon

Branka Dasovic pasfoto
Ilse Herweijer foto