Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Thuis studeren en tentamens maken

Laatst gewijzigd op 16 februari 2021

Voor velen is een lange periode van thuis studeren niet prettig of praktisch. Hier vind je tips voor het inrichten van een goede thuiswerkplek en voor hoe je goed kunt studeren. 
Is jouw thuissituatie onveilig, onrustig en/of onhoudbaar? Neem contact op met de studieadviseur om je situatie te bespreken.

Bekijk deze video van de VU met tips over studeren tijdens de coronacrisis

Tips voor thuis studeren

  • Richt een gezonde werkplek in

    Gescheiden studie/werk- & woon/leef/ontspan – plek 

    Do: maak een studie/werkplek waar je alleen werkt. Wees creatief als je weinig ruimte hebt, denk aan: een deel van de keukentafel voor studie, in plaats de hele tafel te gebruiken. Pauzeren en ontspannen doe je op een andere plek.  

    Don’t: studeer níet in bed of op de bank. Deze plekken zijn bedoeld om te ontspannen. Als je vaak studeert of werkt in bijvoorbeeld je bed, zal je je bed meer daarmee gaan associëren dan met slapen. Dit helpt je niet. 

    Waar kan ik mijn studeerplek het beste inrichten?
    Kies voor een rustige plek waar je ongestoord kunt werken als dat kan. Zorg dat er geen direct licht op je beeldscherm valt en dat je niet direct tegen het (zon)licht inkijkt. Gedempt licht van opzij is ideaal.

    Je beeldschermplek inrichten in 10 stappen
    Gebruik deze vuistregels voor de meest optimale instellingen en voer ze in onderstaande volgorde uit:

    • Zet je voeten stevig op de grond
    • Plaats je benen in een hoek van 90 graden
    • Houd een vuist ruimte tussen de voorkant van de zitting en je knieholte
    • Zorg voor goede steun in de onderrug
    • Zorg dat de armsteunen je onderarmen ondersteunen, terwijl je schouders ontspannen zijn
    • De tafelhoogte bevindt zich net onder de armsteunen
    • Plaats het beeldscherm op armlengte recht voor je. Plaats de bovenrand op ooghoogte
    • Plaats de muis en het toetsenbord (pootjes ingeklapt) zo dicht mogelijk bij je lichaam zodat je niet hoeft te reiken
    • Maak ter afwisseling eventueel gebruik van functietoetsen (bijvoorbeeld Alt-Tab om tussen vensters te wisselen en Page Up en Page Down om door een document te scrollen)
    • Als je moet schrijven of lezen van papier, doe dat dan aan een tafel die 4-5 cm. hoger is

    Bekijk hier een voorbeeld van een werkplekinrichting.

    Werken op een laptop: zet hem op je bureau
    Als je thuis werkt op een laptop, richt je de laptop-werkplek dan in als een gewone werkplek. Zorg dat computer/laptop en beeldscherm op een stevige ondergrond staan (bureau of tafel). De bovenrand van je beeldscherm bevindt zich ongeveer op ooghoogte. Geen laptopstandaard? Gebruik een krat of een stapel boeken. Gebruik dan ook een los toetsenbord en muis als je die hebt.

    Vermijd mailen op je smartphone
    Werk voor e-mail zo min mogelijk met een smartphone, in ieder geval niet langdurig.  Als je de smartphone gebruikt, zorg dan dat je nek niet te veel en te lang gebogen is. Houd je telefoon dus voor je gezicht. Ondersteun eventueel je onderarm en verander vaak van houding.  

    Pas de hoogte van je bureau en stoel aan
    Het is belangrijk dat je je lichaam zo goed mogelijk ondersteunt en dat je benen niet afgekneld worden. Zorg dat je je schouders niet hoeft op te trekken en dat je zo min mogelijk hoeft te reiken naar de muis. Het is misschien improviseren. Probeer tot een zo goed mogelijke afstemming te komen voor jezelf:  

    • Plaats het beeldscherm hoger op bijvoorbeeld boeken of een pak printpapier  
    • Zet je bureau of tafel op klossen als deze te laag is
    • Zorg dat je prettig zit, op een vaste afstand van het beeldscherm en op een goede hoogte (dus niet op een wiebelende bank of ligstoel)
    • Maak gebruik van een zitkussen als je stoel te laag is  
    • Plaats een kussen of voetenbank onder je voeten (je benen moeten in een hoek van ongeveer 90 graden zijn en je knieën niet hoger dan je bekken)
    • Blijf alert op de ontwikkeling van fysieke klachten en willen je werkzaamheden regelmatig af.

    Heb je niet de juiste apparatuur in huis om thuis goed te kunnen studeren of tentamens te maken, kijk dan eens op Surfspot.nl

    Gratis Microsoft Office 365 for Students via de VU
    De VU biedt Microsoft Office 365 for Students gratis aan om online studeren in de coronaperiode optimaal te ondersteunen. Voorheen kon je dit pakket zelf aankopen via SURFspot, nu kun je het als VU-student direct downloaden via https://portal.office.com

    Het Microsoft Office 365 for Students pakket omvat de bekende Office 365 applicaties zoals Word, PowerPoint, Excel en OneNote. Het voordeel van dit pakket is dat het een clouddienst is, zodat je altijd toegang tot je bestanden en de laatste versie van de Office programma’s hebt.

    Bekijk de pagina Office 365 for Students op het AskIT portaal voor een toelichting op de installatie van het pakket. Let op! Had je Microsoft Office 365 al via SURFspot aangekocht? Dan moet je éénmalig opnieuw inloggen in één van de Office 365 for Students applicaties (zoals Word) met je VU e-mailadres. 

    1. Ga naar https://portal.office.com  

    2. Log in met je VU emailadres (emailadres@student.vu.nl of emailadres@student.acta.nl) en bijbehorend wachtwoord.      

    3. Download Microsoft Office 365 voor studenten. 

    Voor een uitgebreidere toelichting op de installatie van Microsoft Office 365 for Students, bekijk de pagina Office 365 for Students op het AskIT portaal. 

    Werk veilig! 

    Wees alert en gebruik IT-faciliteiten bewust. Juist nu de meeste mensen thuiswerken en -studeren, proberen internetcriminelen op creatieve manieren toegang te krijgen tot je bestanden of ons netwerk. De dienst IT heeft het wachtwoordbeleid aangescherpt, maar doet tegelijkertijd een oproep om bewust om te gaan met apparaten en systemen die je thuis gebruikt, en alert te zijn op verdachte e-mails.

  • Haal het beste uit een video-overleg
    • Zorg dat je goed voorbereid bent op het overleg; zorg dat je alle attributen hebt, die je tijdens het overleg nodig hebt (van boeken en schriften tot schrijfmateriaal); 
    • Wees tijdens het overleg geconcentreerd op je taak; zorg dat er tegelijkertijd niets anders is, wat je afleidt (zoals mobiele oproepjes, sociale media of whatsapp)  
    • Zorg dat je helder bent en blijft tijdens het overleg. Gebruik geen alcoholische drank of andere middelen, voor en tijdens het overleg. 
    • Verschijn onder alle weersomstandigheden normaal gekleed en verzorgd in beeld. Dit voorkomt afleiding of misschien wel ergernis tijdens het overleg.
  • Maak een werkplan en een goede dagindeling

    Ritme & regelmaat
    Maak een planning. Neem daarin op: begin en eindtijden; takenpakket met doelen voor de dag of de week; werk in blokken van 1 of 2 uur; en neem tussendoor voldoende pauze.

    Houd je gewone studieritme aan
    Begin je normaal gesproken om 9.00 uur met studeren? Doe dat thuis ook. Dat zorgt voor structuur. Maak duidelijk een einde aan de studiedag. Maak een planning voor de volgende dag; wat niet af komt, plan je nogmaals in, zo bewaak je een gezonde werkdruk. 

    Duidelijke doelen en taken
    Op de campus zie je wat medestudenten doen, wat zij afleveren en wanneer zij aankomen en vertrekken. Thuis heb je dat niet. Zorg dat je voor jezelf duidelijke doelen en taken opstelt, maak onderscheid tussen ‘regulier’ en ‘noodzakelijk’, en baken je tijd af. Zoek indien nodig contact met je studieadviseur als je hier hulp bij nodig hebt. 

    Goede balans tussen werk en privé
    Zorg voor een goede balans tussen werk- en privétaken: bij thuis studeren ligt de verleiding op de loer dat je bijvoorbeeld huiselijke taken tussendoor doet of iets anders met je huisgenoten gaat doen. Het concentratievermogen neemt door afleiding en onderbreking snel af. Het blijkt telkens ongeveer acht minuten te kosten voor je weer op hetzelfde concentratieniveau terugkeert.  

    Overleg met je huisgenoten
    Deel je je ruimte met een ander? Dan zit je nu waarschijnlijk meer op elkaars lip dan voorheen. Misschien wel heel gezellig, misschien ook wel niet.

    Do: praat met elkaar, maak samen afspraken voor zover mogelijk. Geef elkaar de ruimte om je af te zonderen of even alleen te zijn. Of ga juist samen met elkaar pauzeren. Bekijk of je de ruimte die je hebt enigszins kan verdelen in werkplek van ‘jou’ en van ‘de ander’.  

    Handige studie-apps 

    To do lijstjes / takenverdeling:
    Todoist – taken, to do lijstjes, ook voor groepswerk
    Asana – to do lijstjes, groepswerk 

    Studeren:
    Evernote – aantekeningen maken, notities bijhouden, documenten scannen, to do lists maken
    Quizlet – leren voor specifieke vakken: maak je eigen studieset, deel met anderen.
    Mathway – Legt wiskundevraagstukken stap voor stap uit 

    Concentratie: 

    Plantie (voor Apple gebruikers gratis) 

    Forest (voor Android gebruikers gratis)

  • Neem voldoende pauzes en beweeg regelmatig

    Zorg voor voldoende afwisseling in je werkhouding en beweeg regelmatig. Let erop dat je niet te lang onafgebroken doorwerkt. Houd heel regelmatig pauzes: sta op en loop een stukje, ga als dat kan even traplopen, rek je uit of kijk een paar minuten in de verte. Let op signalen van overbelasting, zoals stijfheid, (spier)pijn, een verdoofd gevoel of tintelingen. 

    Probeer die verschijnselen te voorkomen door regelmatig te pauzeren en van houding te wisselen:

    • Sta op en loop rond zodra dat kan
    • Bel medestudenten op in plaats van een mail te sturen
    • Pak elk half uur wat te drinken of een stuk fruit
    • Gebruik voor telefoongesprekken een headset, dat kunnen ook de oortjes van je mobiele telefoon zijn 
    • Plan ruime onderbrekingen tussen (video)gesprekken 
    • Stukken lezen? Ga op de bank zitten of loop een stukje
    • Probeer verschillende soorten werkzaamheden over de dag te spreiden. Wissel intensief beeldschermwerk af met een activiteit waarbij je even kunt rondlopen
    • Plan je lichaamsbeweging: maak een lunchwandeling, ga een rondje hardlopen, wandelen, dansen, doe yoga of volg een thuis-workout van het VU sportcentrum.

    Doe oefeningen op je werkplek.

  • Zorg goed voor jezelf

    Accepteer dat thuis studeren niet hetzelfde is als studeren op de VU
    Leg de lat niet onrealistisch hoog voor jezelf. Verlang niet van jezelf dat je net zo productief bent als ‘normaal’.
    Zeker als je met meerdere mensen thuis bent, zul je inschikkelijk moeten zijn met je dagindeling en agenda. Het is misschien minder makkelijk om geconcentreerd te werken. Je hebt niet alle spullen bij de hand die je nodig hebt. Het is een beetje te vergelijken met kamperen. Focus op de dingen die wel lukken, en — net als bij kamperen — geldt: oefening baart kunst. 

    Zorg voor rust en orde op je werkplek
    Maak daar thuis afspraken over. Spreek bijvoorbeeld tijden af met je huisgenoten waarin je even niet gestoord wilt worden.

    Thuiswerken en studie 
    Kun je je moeilijk concentreren? Bekijk de e-tool Beter concentreren

    Probeer samen te werken en contact te onderhouden met je medestudenten
    Een spontaan mailtje met complimenten sturen, een telefoontje plegen om bij te praten en een groepsapp met medestudenten. Ben je ervan bewust dat het prettig is soms even (informeel) contact te hebben met elkaar. Als je gaat videobellen, zorg ervoor dat je je in een ruimte bevindt, waarin je niet wordt afgeleid en ook je gesprekspartners niet afleidt met (ver)storende geluiden, achtergrondmuziek of visuele stimuli. 

    Zieke huisgenoten?

    Wat moet je doen als een huisgenoot klachten heeft en zich laat testen? Of als een huisgenoot positief is getest? Kijk op de website van de GGD Amsterdam

  • Vraag om hulp als het niet lukt

    Uiteraard staan ook in deze tijden je studieadviseur en de studentpsychologen voor je klaar. Veel informatie vind je ook op de pagina Fysiek en mentaal fit blijven

    Onze studieadviseurs geven graag tips. Bekijk de video van Marit van 't Hullenaar.