Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.

Sta vooraan in de communicatierevolutie

Heeft social media invloed op wat jij stemt? Toont jouw Instagram-account hoe jij écht bent? Is Twitter net zo betrouwbaar als de krant? 

Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam leer je de wereld achter de vele verschillende vormen van communicatie te begrijpen.

Wil je deze opleiding liever in het Engels volgen? Kies dan voor Communication Science.

Ontdek jouw studie Communicatiewetenschap

Tijdens de bachelor Communicatiewetenschap aan de VU bestudeer je de communicatie rond thema's als vaccinatie, privacy, klimaatverandering en de invloed van social media op iemands zelfbeeld.

Samen met studiegenoten ga je aan de slag met (inter)nationale vraagstukken rondom communicatie, en draag je actief bij aan goede communicatie vanuit organisaties en bedrijven. 

Ontdek de studie-inhoud

Verander je wereld, studeer Communicatiewetenschap

  • Het nieuws is op te zoeken op internet en via Twitter vaak ook nog direct vanuit de bron. Hebben we nog wel journalisten nodig? Volgens drs. Margo Smit absoluut.
    Bekijk de video

    Zijn journalisten passé?

  • Wat bezielt selfiemakers nu echt? Wat is de impact op ons lichaamsbeeld sinds onze smartphones en de vele applicaties om jezelf te bewerken? Daarover boog Jolanda Veldhuis zich de afgelopen tijd.
    Lees het artikel

    Kilfie: de selfie die je het leven kost

  • Heb ik corona? Tien seconden je adem inhouden zonder te hoesten geeft je uitsluitsel. Een goed medicijn? Deze epidemie is te bezweren met het drinken van bleekmiddel of nog beter een glaasje verse koeienurine. Fake news viert deze dagen hoogtij, maar waarom eigenlijk? Universitair hoofddocent Communicatiewetenschap en tevens fake news-onderzoeker aan de VU: Ivar Vermeulen verklaart het.

    Lees het volledige artikel

    Waarom doet fake news het zo goed tijdens de corona epidemie?

  • Manouk (21) heeft in 2019 de bachelor Communicatiewetenschap afgerond. Ze begon deze opleiding met brede verwachtingen die zouden aansluiten bij haar interesses. Tijdens het volgen van de bachelor ontwikkelde ze een passie voor bedrijfscommunicatie. Daarom volgt ze op dit moment onze Master ‘Corporate Communication and New Media’. In februari zal ze haar Master tijdelijk pauzeren om stage te lopen bij Stage Entertainment, het entertainmentbedrijf van Joop van den Ende.

    Lees meer over onze studenten op onze Instagrampagina: https://www.instagram.com/communicationscience_vu/

    Student in beeld: Manouk

  • Nieuwsalgoritmes spelen een steeds grotere rol in het uitzoeken en rangschikken van het nieuws. Naast de aanwezigheid van nieuwsalgoritmes bij sites als Facebook en Google News, wordt er bij traditionele nieuwsmedia ook hard gewerkt om op deze manier het nieuws te personaliseren. Als je nieuws aangeboden krijgt dat voor jou interessant en relevant is, dan is de kans groter dat  je het onthoudt. Gevaarlijk wordt het echter wanneer je alleen nog maar nieuws krijgt dat past bij jouw wereldbeeld: zonder een gebalanceerd nieuwsdieet hebben mensen minder kennis van en begrip voor wat er in de samenleving gebeurt. 

    Onderzoeker Wouter van Atteveldt van de afdeling Communicatiewetenschap heeft samen met collega’s Antske Fokkens (VU computationele taalkunde) en Natali Helberger (UvA rechtsgeleerdheid) een NWO onderzoekssubsidie gekregen om te gaan onderzoeken hoe nieuwsalgoritmes verbeterd kunnen worden zodat ze mensen aanzetten tot het lezen van divers nieuws. 

    Lees het volledige bericht: http://ccs.amsterdam/projects/rethinking-news-algorithms/

    Hoe bepalen nieuwsalgoritmes hoe we de wereld zien?