Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Behoud van familievermogen is relationeel

16 maart 2021
Veel grootvermogende families zijn transgenerationeel georiënteerd. Maarten de Groot – wetenschappelijk directeur van het VU Center for Enterprise Family Research - onderzocht hoe deze families hun rijkdom meerdere generaties kunnen behouden door niet het familiebedrijf te analyseren, maar de familie zelf. Hij had contact met meer dan duizend wereldwijde grootvermogende families. De Groot concludeert dat het behouden van welvaart wordt versterkt door effectief bestuur en sterk sociaal kapitaal, en dat vermogensbehoud dus niet om geld draait.

Uit zijn onderzoek kwamen drie duidelijke concepten naar voren: family governance (hoe gezinnen samen beslissingen nemen); sociaal kapitaal van het gezin (relaties en cohesie); en een nieuw onderwerp, de family office (entiteit met als doel het behoud van familievermogen). De belangrijkste motor achter het behoud van gezinsvermogens blijkt relationeel, in plaats van puur financieel.

Impact op de maatschappij

Grootvermogende families hebben veel impact op onze samenleving. Ze dragen aanzienlijk bij aan de wereldwijde economische groei, werkgelegenheid, filantropisch kapitaal, startfinanciering, technologische innovatie en zelfs aan de prestaties van kapitaalmarkten. Bovendien zullen gezinnen met een transgenerationele oriëntatie waarschijnlijk nog meer bijdragen aan de samenleving en de economie. Gezien het publieke debat en het belang van dergelijke families voor de economie, is het gek dat op het gebied van familiebedrijfsonderzoek, waar de familie de cruciale variabele is die familiebedrijven theoretisch onderscheidt van andere bedrijven, de literatuur tot dusver de familie zelf heeft verwaarloosd.

Rijke families worden zwaar bekritiseerd en staan vaak in het middelpunt van de discussie. De publieke opinie is de afgelopen jaren sterk gepolariseerd geraakt. Het onderzoek van De Groot wees uit dat grootvermogende families het grootste deel van hun vermogen ontlenen aan actief eigendom van familiebedrijven en verschillen van de stereotype rich and famous.

Miljarden dollars

Hoewel sommige families met meerdere generaties succes hebben op het gebied van vermogensbehoud, zijn de meeste anderen veel minder succesvol geweest. De bevindingen uit het onderzoek van De Groot zijn gebaseerd op interviews, enquêtes, observaties en contextuele gegevens van bedrijfsfamilies, waarvan er vele meer dan 100 jaar oud zijn - gezinnen met meer dan 300 leden en activa ter waarde van miljarden dollars. Het oudste familiebedrijf dateert uit het begin van de 18e eeuw en het grootste omvat twaalf familietakken en heeft meer dan 1.000 leden.

Lees hier een interview met De Groot in de Volkskrant.